Zábava/Kultura

Revenant: Musel zemřít, aby mohl žít

Již před více než měsícem měl premiéru dlouho očekávaný film Alejandra Gonzáleze Iñárrity Zmrtvýchvstání – příběh inspirovaný skutečnými událostmi a stále se drží na předních příčkách návštěvnosti českých kin.

Americký západ, Jižní Dakota, 1823. Místo a čas s hodně relativní hodnotou lidského života. Zkušený lovec a trapper Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) je se svým synem na výpravě s lovci kožešin. Uprostřed hlubokých lesů vzdorují nečekaným útokům indiánů a musí na své pouti překonávat nemilosrdnou, zatím nezmapovanou krajinu plnou nástrah. Glassovi se stává osudným střet s rozzuřenou samicí medvěda grizzlyho. Medvědí útok sice přežije, ale je těžce zraněný a lovecká výprava se musí rozdělit. Zatímco většina lovců pokračuje v cestě, s Glassem a jeho synem zůstanou jen dva muži, John Fitzgerald (Tom Hardy) a Jim Bridger (Will Poulter). Ti více méně jen čekají, až zemře, aby jej pak pohřbili a mohli pokračovat v cestě. Ale zraněný lovec stále neumírá, a tak se Fitzgerald rozhodne čekání na nevyhnutelné zkrátit. Při pokusu o nedobrovolnou eutanázii ho však přistihne Glassův syn, kterého Fitzgerald zabije. Ještě živého Glasse pak zahrabe v hrobě a spolu s Bridgerem zmizí. Jenže Hugh má hodně tuhý kořínek. V naprosto zuboženém stavu vyleze z vlastního hrobu, zoufale se potácí čarokrásnou, ale zcela lhostejnou krajinou. Při životě jej drží především nenávist a touha po odplatě. Musí překonat brutální zimu a hlad, divoké řeky, bojovné indiánské kmeny a dokonat svou pomstu.
zmrtvychvstani_film_04
Stejně jako trpěla postava hlavního hrdiny, trpěli i tvůrci a herci během natáčení. I Leonardo DiCaprio potvrzuje, že v takhle náročných podmínkách dosud nepracoval. „Při natáčení se nám do cesty postavily snad všechny myslitelné překážky, ale je to film o utrpení, takže maximální míra autenticity byla přímo žádaná,“ říká herec.

Legenda o Hughu Glassovi
Již po dvě století patří příběh Hugha Glasse k těm nejúžasnějším příběhům o lidech, kteří dokázali překonat všechny limity lidského těla a mysli. Narodil se v roce 1773 ve Philadelphii. O jeho raném životě se ví málo. Obecně se věří, že strávil několik let jako pirát na moři. Jako třicátník odcestoval na západ a v roce 1823 se osudově přidal k výpravě kapitána Andrewa Henryho, která měla za úkol zmapovat řeku Missouri. Když se výprava přiblížila k místu, které je dnes známé jako město Lemmon v Jižní Dakotě, byl Glass napaden a vážně zraněn samicí medvěda grizzlyho. Muži, kteří se o něj měli postarat, raněného opustili s přesvědčením, že stejně brzy umře.
zmrtvychvstani_film_03
Glass sám nezanechal žádné poznámky, kromě jediného dopisu, který byl určen rodičům jeho společníka, jehož zabili Indiáni z kmene Arikara. Když se objevil živý, novináři rozšířili jeho příběh po celé zemi. Od té doby vzniklo několik životopisů a románů, ale až v roce 2002 autor Michael Punke publikoval jednu z nejpodrobnějších zpráv o daném tématu v knize Zmrtvýchvstání. Punke udělal kariéru jako obchodní zástupce v USA, ale zároveň měl celoživotní fascinaci lidmi, žijícími v horách, což ho přimělo k tomu, aby důkladně prostudoval všechny zdroje a zpracoval nejpřesnější výpověď Glassova osudu.

Leonardo DiCaprio jako Hugh Glass
Leonardo DiCaprio ztvárnil kaleidoskopickou škálu postav – od Howarda Hughese přes Jay Gatsbyho až po rozmařilého Jordana Belforta ve snímku Vlk z Wall Street – ale role Hugha Glasse pro něj představovala zcela novou výzvu, která herce zavedla do pohraničí, jež v našem moderním světě zakusil jen málokdo. Je to DiCapriova nejvíce intenzivní fyzická role a zároveň opravdový surový výkon téměř beze slov.

“Nalézám v tomto filmu silná témata: vůli žít a náš vztah k divoké přírodě,” popisuje DiCaprio, co ho na příběhu okamžitě přitahovalo. “Taky jsem předtím hrál spoustu postav, které byly různými způsoby neuvěřitelně výřečné, a že měly hodně co říct. Takže toto pro mě byla jedinečná výzva. Bylo to o vyjadřování věcí beze slov nebo v jiném jazyce. Mnoho z toho bylo o přizpůsobení se okamžiku, o reakci na to, co nám příroda dává a na to, čím si Glass prošel. Bylo to o objevování těch nejniternějších elementů základního instinktu přežít.”
zmrtvychvstani_film_02
DiCaprio byl také fascinovaný Iñárritovým cílem přivést Glassův příběh k životu s takovým realismem, který by diváky ponořil do života západních krajin dávno předtím, než je ovládli kovbojové a psanci. “Nikdy jsem neviděl toto období americké historie ztvárněné ve filmu, takže mě to zajímalo,” říká. “Byla to jedinečná doba a místo v historii amerického Západu, protože to bylo daleko divočejší, než co si představujeme pod “divokým, divokým Západem. “Bylo to jako v divoké Amazonii, zcela neznámé, v zemi nikoho, kde platilo jen málo zákonů. Tito lovci, kteří přišli z Evropy a z východního pobřeží se museli naučit žít uprostřed těchto podmínek a přežít stejně jako jakékoliv jiné zvíře v divočině.”

Iñárrita potěšilo, když viděl DiCapria připraveného otestovat osobní limity stejně, jako to dělal Glass. “Leo je mimořádný v každém detailu, v každém aspektu lidského chování a pozorování. Je přirozený v jemných nuancích a rytmických pohybech a ve všem, co postavu zcela oživuje. Je velice dobrým spolupracovníkem a je velmi inteligentní. Vždy se ptá, jak udělat scénu emočně silnější. Vnesl do ní svůj hluboký vztah k přírodě. Co předvedl na filmovém plátně, bylo nejen působivé, ale také překvapující.”

Režisér zdůrazňuje, že DiCaprio čelil v rámci svého hereckého výkonu výzvám, na které se žádný herec nemohl předem zcela připravit. “Leo pracoval v nejtvrdších podmínkách, v těžkých kostýmech, s extrémním make-upem a musel se dostat do emočně nejnepříjemnějších a tmavých míst. Ale bez ohledu na to, čím si prochází, když stojí před kamerou, na filmovém plátně ožívá něco bezprostředního. Má to neuvěřitelnou sílu,” poznamenává Iñárritu. “Způsob, jakým jsme natáčeli, na něj kladl vysoké nároky, pokud jde o rytmus, načasování, momentum a klid. Přesto to Leo všechno zvládl.”
zmrtvychvstani_film_05
Útok medvědice, který málem ukončil Glassův život, dostal DiCapria do situace, kdy se musel poprat s jedním z nejnebezpečnějších predátorů. “Napadení medvědicí bylo nesmírně těžké a vyčerpávající,” vzpomíná DiCaprio, “ale je hluboce dojemné. Alejandro vás jako diváka dostane do situace, že se stanete mouchou, která létá kolem tohoto zápasu, takže vnímáte Glassův dech i dech medvědice. Glass musel přijít na způsob, jak se vypořádat s tímto velkým medvědem, který ho zavalil. Ocitl se blízko smrti a vy jste tam s ním.”

DiCaprio natočil většinu z kaskadérských výkonů sám: byl pohřben ve sněhu, chodil nahý v minus pěti stupních a skočil do ledové řeky. Každý z těchto okamžiků mu pomohl pochopit sílu Glassovy vůle. Jak pokračuje na své cestě, nepodřizuje se situaci – sám se hluboce mění a DiCaprio to mistrně odhaluje v celé škále jemných detailů, které podpoří strhující filmový výkon.
“Po celou dobu je přítomná otázka, zda nějaký druh pomsty nakonec uhasí Glassovu žízeň. Potřeba pokračovat dál se pro něj stavá něčím víc… jakýmsi duchovním úsilím,” uzavírá.

zdroj: CinemArt / foto CinemArt, bigstock / komerční sdělení

Doporučené

Přidat komentář